آغاز به کار جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان همه چیز درباره سریال رخنه + بازیگران و خلاصه داستان جشن روز دختر در «باغ شادونه» دانلود آهنگ و ترانه با موضوع باران + متن «میشل یو» در «بلید رانر ۲۰۴۹» شباهت عجیب رضا عطاران با صدام حسین + عکس داستان «باستان» | کتاب‌فروشی قدیمی و تأثیرگذار شهر، امسال صدساله می‌شود انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی همه فن حریف | نگاهی به مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران به مناسبت سالروز تولدش + تصاویر حافظ افسانه‌های خراسانی | درباره حمیدرضا خزاعی به مناسبت نخستین سال روز درگذشتش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌های تلویزیون در «دهه کرامت» + زمان پخش ماجرای اعتصاب کارکنان در جشنواره کن ۲۰۲۴  فیلم‌های سینمایی تلویزیون در سومین هفته اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو در جشن میلاد حضرت‌معصومه (س) + زمان پخش «سپند امیرسلیمانی» ازدواج کرد + عکس جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
سرخط خبرها

انجمن خوش نویسان ایران به ماجرای ثبت خوش نویسی ایرانی در یونسکو واکنش نشان داد

  • کد خبر: ۹۴۱۸۲
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
انجمن خوش نویسان ایران به ماجرای ثبت خوش نویسی ایرانی در یونسکو واکنش نشان داد
۲۵ آذر امسال بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوش‌نویسی ایران» در شانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو و در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. البته هم زمان با این خبر هیچ سند رسمی مبنی بر به ثبت رسیدن خوش نویسی ایرانی در یونسکو از سوی مسئولان منتشر نشد.

به گزارش شهرآرانیوز - ۲۵ آذر امسال بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوش‌نویسی ایران» در شانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو و در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. البته هم زمان با این خبر هیچ سند رسمی مبنی بر به ثبت رسیدن خوش نویسی ایرانی در یونسکو از سوی مسئولان منتشر نشد.

در مطلبی که ۲۹ آذر در صفحه فرهنگ و هنر روزنامه شهرآرا پیرو این موضوع منتشر شد هاشم طلائیان استاد خوش‌نویسی با تکذیب این خبر به شهرآرا گفت: تنها اتفاقی که در این مورد رخ داده این است که تلاش ایران در پاسداری از هنر خوش نویسی به عنوان یک اقدام موفق پذیرفته شده و مورد استفاده دیگر اعضای یونسکو و ذی نفعان آن قرار گرفته است.

ایران بخشی از این گزارش یونسکو است و ثبت خوشنویسی ایران صحت ندارد که اخبار آن به زودی منتشر می‌شود، آن چنان که ثبت یک عنصر فرهنگی با پذیرش یک برنامه پاسداری از نظر ماهیت حقوقی نیز در سازمان یونسکو کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

کاظم خراسانی، استاد و هنرمند خوش نویسی، نیز با تأیید سخنان هاشم طلائیان گفت: هیچ گونه ثبت جهانی در یونسکو صورت نگرفته و تنها از ایران به دلیل پاسداشت هنر خطاطی قدردانی شده است.

واکنش دیرهنگام انجمن خوش نویسان

۱۰ روز پس از گزارش شهرآرا چهارشنبه ۸‌‎دی انجمن خوش نویسان ایران نشستی را با حضور تعدادی از مسئولان این انجمن و اصحاب رسانه برگزار کرد و در این نشست تأکید شد که موضوع ثبت هنر خوش نویسی به نام ایران به آن شکلی که در برخی رسانه‌ها و در فضای بیرون منتشر شده، نبوده است.

به گزارش ایسنا، این نشست با حضور علی شیرازی (عضو شورای ارزشیابی انجمن)، علی اشرف صندوق آبادی (نایب رئیس انجمن)، عارف براتی (مدیر اجرایی انجمن)، میرحیدر موسوی (شورای عالی انجمن) و حجت ا... مرادخانی (پژوهشگر و استاد دانشگاه) همراه بود.

چیزی به نام ایران ثبت نشده است

حجت ا... مرادخانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، در این نشست گفت: آن طور که مسلم است درباره ماجرای ثبت شدن یا نشدن خوش نویسی، نقد اصلی صراحتا به این موضوع وارد است که چرا کاری که صورت نگرفته را ما به خطا باید معرفی کنیم؟ چیزی به عنوان خوش نویسی ایران در یونسکو به ثبت نرسیده و موضع گیری شخص وزیر میراث فرهنگی و خیلی از رسانه‌ها این را به اشتباه به افکار عمومی نشان داده و این به بازی گرفتن افکار عمومی خطایی است که سرمایه‌های اجتماعی را در کشور از بین می‌برد.

این پژوهشگر ادامه داد: ارجاع من به گزارش رسمی‌ای است که بر روی سایت یونسکو قرار دارد. چیزی که به اسم ایران به ثبت رسیده، برای برنامه خوب و حفاظتی از هنر خوش نویسی در ایران است. اما چیزی که درباره کشور‌های عربی اتفاق افتاده، شامل دانش، مهارت‌ها و برنامه‌ها و تمام عناصر فرهنگی است. کشور ترکیه هم حسن خط را با عنوان خوش نویسی سنتی در هنر اسلامی به اسم ترکیه به ثبت مستقل رسانده و چیزی به نام ایران به ثبت نرسیده است.


در ادامه بخوانید

برای پاسداری از خوش نویسی باید گام بلندتری برداشت


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->